Wednesday, April 6, 2011

::. Tatkala hati ini berbicara .::

Assalamualaikum w.b.t..
Alhamdulillah .. syukur kpd Allah krn pada hari ini nuhaa berpeluang mencoretkan sedikit lukisan hati tatkala hati ini begitu merindui untuk menulis. Saban hari yang begitu sibuk telah membuatkan nuhaa tidak berpeluang melapangkan sedikit waktu untuk menulis.Benar,hati begitu merindui untuk menulis tetapi kesibukan dlm seharian membataskan nuhaa untuk mencoret sedikit kata-kata..
.
.
.
Ya..masa skrg terasa begitu singkat..kdg2 nuhaa mengeluh sendirian tatkala diri ini masih tidak mampu membahagikan masa dgn sebaiknya.Terasa tidak amanah dlm memegang taklifan..Terasa diri ini begitu kejam krn menzalimi diri sendiri.Salah diri ini krn tdk menggunakan msa yg di beri Sang Khaliq dgn sebaiknya.Sombongnya diri ini tatkala tidak menggunakan waktu dengan perkara yg berfaedah.Bertafakkur sejenak membuahkan zikir .. zikir yg memberi peringatan bahawa semakin hari semakin dekat kita dgn yaumud deen..ya Allah,apakah bekalan ini cukup untuk di bawa ke sana?
Terasa masih byk amalan perlu ditingkatkan..nuhaa akui,iman sekarang terasa merundum..jatuh ..lantaran d0sa-dosa yg semakin menggunung.Diri ini masih alpa dan hanyut dgn keindahan dunia yg di'tazyin'kan oleh musuh yg nyata.
Moga Allah ampunkan dosa-dosa kita dan menetapkan kita tetap di jalanNya..amiin..
.
.
“ Demi masa. Sungguh ,manusia berada dlm kerugian,kecuali org-org yg beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.”   ~surah Al Ansr~
.
.
Sungguh..nuhaa khuatir ..takut2 termasuk golongan yg rugi.. Rugi dlm dunia dan akhirat. Pasti merugikan.Nauzubillahiminalzalik..mohon dijauhkan..Ighfirzunuubanaa ya Rabb..ya Rahman..ya Rahim..tatkala diri ini masih lalai dr mengingatiMU dan mentaatiMU..
~
Hmm..masih byk yg nuhaa perlu lakukan untuk meng’islah’kan diri ini..Terlalu banyak..
Tafakkur nuhaa sejenak..masih bersisa baki sebulan lebih lagi nuhaa akn menamatkan pengajian dibumi Teregganu ini.Terlalu banyak kenangan yg pasti tidak akan dapat dilupakan.Disinilah kenangan bersama sahabat-sahabat perjuangan dalam melayari pelayaran ilmu.Sungguh,sangat manis ukhuwwah itu bila semuanya kerana Allah.Duhai sahabat..pasti nuhaa akn merindui kalian semua tatkala masing-masing pulang ke negeri tercinta.Ya Allah,terasa sebak bila mengingati bahawa hari perpisahan itu makin hampir.Mungkin kita akan berjumpa lg dan mungkin tidak..Sakitnya perpisahan itu mengundang derita kerinduan.Tapi sesungguhnya pertemuan dan perpisahan itu telah ditakdirkan Allah.Bertemu dan berpisahlah kerana Allah.Sedih~ada mutiara jenih mengalir menghangatkan perasaan tatkala mengingati kita semua akan berpisah..Wahai sahabat,suka duka kita bersama sepanjang 3tahun disini membawa sejuta kenangan dan ibroh..Di medan ilmu inilah kita sama2 berperang merasai jerih payahnya..Suka tawa dan hiba mengajar nuhaa erti kehidupan.Disinilah kita semua mengenal erti al hayah..membaca ragam manusia yg berbagai.Pasti nuhaa akan mengingati segala detik kita bersama.Kenangan itu manis umpama air siraman mawar yg terus akan subur di ingatan ini.
Ya Allah..moga KAU kekalkan persahabatan kami seutuh dan seeratnya..mohon berkekalan hingga bertemu d syurga kelak..amiin..doaku buatmu sahabat yg selalu nuhaa rindui..maafkan segala-galanya duhai sahabat jika terkadang diri ini sering melukakan dirimu dlm terang dan senyap..maafkan nuhaa sahabat2.. 



~ UHIBBUKUM LIL A'BAD ~
khas buatmu sahabat tercinta yg sering ada tatkala nuhaa suka dan duka:

NURUL SYAFIQAH MOHD LOKMAN
~terima kasih krn membawa diri ini mengenal tarbiyyah..dgnmu nuhaa brkongsi suka dan duka segalanya..hepy good lucky mu mencerahkan hati2 yg mendung..

KAK NOORNADHIRAH RAMLI,KAK NOR FATENA DAN KAK NURUL AFIQAH
~terima kasih krn menganggap diri ini adikmu..tiada terkata ungkapan yg dapat nuhaa katakan padamu kakak krn dirimu byk berjasa pd diriku..bersabar dgn karenahku yg bermacam2,brkongsi suka duka dan byk lg..

NUR HAFIRA  DAN NURUL FARHANA
~terima kasih krn sudi meminjamkan dirimu sbg adk baradik nuhaa..suka duka kita sentiasa brsama..jenakamu menghiburkan aku tatkala berduka..maafkan andai nuhaa melukai hati kalian..

SITI NAZIRAH DAN AMIRA NATASYA
~Kalian group tesisku..hehe..jutaan terima kasih bt kalian krn menahan sabar dan tekun membuat tesis tatkala nuhaa pernah mengelat dam miss dlm membuat tesis..jasa kalian amat aku hargai..dan terima kasih krn membahagiakan nuhaa tatkala kta sama2 tension hehe..

HAZIRAH HUSSIN
~dirimu begitu lembut..sahabat yg sentiasa tenang dan tersenyum..maafkan diri ini terkadang kekerasanku memijak kelembutanmu..

KAK SYAZWANA DAN SAKINAH
~kalian yg berjiwa slumber menggembirakan hatiku..maaf andai ke'slumber'an kalian kdg2 membuat nuhaa tdk sensitif dgn jiwa kalian..

dan
semua rakan-rakan usul yg lain..
maaf andai nuhaa tdk menyebutnya di sini..
sungguh,kalian semua juga sahabatku..
terima kasih ats ukhuwwah ini...
.
.
segalanya xdapat nuhaa coretkan..terlalu panjang dan byk yg ingin diceritakan..apapun sejuta terima kasih.thanks you,syukran n segalanya untukmu sahabat...

salam akhirul kalam...

berjumpa lagi...


No comments: