Tuesday, November 22, 2011

::. Bicara Hati .::

Usai diturunkan di depan pintu pagar USM ,nuhaa melangkah keluar menuju ke "bustop" untuk menunggu bas '303 bkt gedung-jetty'. Panas matahari yang membahang menyimbah muka nuhaa,terasa perit hanya Allah yang tahu. Ya Allah,hanya panas sedikit yang terasa tetapi nuhaa sudah mengeluh.Bagaimana pula di padang Mahsyar kelak?Matahari hanya sejengkal di kepala.ya Allah,terasa gerun dengan azabMu.
Nuhaa melangkah lesu menuju ke "bustop". Kelihatan beberapa orang sedang menunggu. Kebanyakkannya pelajar USM berbangsa Cina sedang teliti membaca sambil mendengar i-Pod yang disumbatkan ditelinga. Nuhaa lempari pandangan di sekeliling,kelihatan orang ramai sibuk dengan hal masing-masing. Selang beberapa minit,bas 303 sampai. Nuhaa langkahi kaki ini menyusup ke dalam bas. Tempat duduk penumpang dipenuhi orang.Argh,nuhaa pasti tiada lagi tempat duduk kosong untuk diduduki.Belakang badan terasa perit lantaran menggalas beg yang penuh dengan muatan! al maklumlah balik bercuti 2minggu. Pandangan dalam bas seperti biasa. Sesak dan melemaskan.Nuhaa terpaksa berdiri sementara menunggu tempat duduk yang kosong. Terasa letih,perit dan segalanya. Bukan nuhaa tak biasa suasana begini tetapi kepulangan kali ini terasa perit mungkin lantaran pulang pada waktu tengahari yang panas terik!

Mata nuhaa liar memandang. Kelihatan banyak sekali deretan kedai kepunyaan bangsa Cina! Nuhaa rindui Terengganu, Rindu! Sungguh rindu..Kelihatan hanya sedikit sahaja kepunyaan Islam,itupun kepunyaan Mamak bukan Melayu. Nuhaa rasai seperti Melayu telah hilang dibumi sendiri.
Berada di Pulau Pinang seperti berada di luar negara. Bandarnya dipenuhi warga asing! Terasa asing di negara sendiri.
Sesak! sempitnya yang nuhaa rasai. Sungguh,nuhaa amat merindui Terengganu. Bukan untuk mendikriminasikan bangsa,negeri mahupun agama tetapi itulah realiti yang nuhaa rasai sebagai anak berbangsa Melayu dan beragama Islam.
Nuhaa rindui indahnya bi'ah solehah,taman-taman ilmu yang nyaman dipenuhi dengan para ilmuwan. Sangat indah rasa itu. Malam yang hening ini,nuhaa aat merindui bermadu kasih dengan Illahi. Nuhaa rindui rasa itu! Entah mengapa hati ini seakan-akan mati. Mati dari kemilau cahaya Rabb. Mungkin lantaran d0sa yang menghimpit! ya Allah aku amat merindui kasihMU,aku ingin memujimu..kuatkan hati ini ya Allah...rindu...berlabuh rindu..terus berlabuh...
aku tangisi hati ini...mengapa sukar benar ingin menangis. Keraskah hatiku ini?ya Allah,hidupkan hatiku dengan cinta kpdMU...

Malam terus melabuhkan tirainya..aku masih disini..disini...dan aku mahu berubah!


No comments: