Monday, November 8, 2010

::. Tawajjuh cintaku pada yg SATU.::

Assalamualaikum..
Bertemu kembali bersama cik nuhaa..pagi buta ni cik nuhaa tidak dpt melelapkan mata,sungguh..entah mengapa..lalu cik nuhaa membuka kitab untuk di iqra' tp hampa..xmasuk sedikit pun untuk di save dalam otak..ya Allah..lantas cik nuhaa menekan punat on laptop dan terasa jari jemari ini menari untuk membingkiskan sedikit nukilan..inilah yg akn membuatkan cik nuhaa berasa lega,melepaskan tension di sini..hati cik nuhaa xtenteram ba'da mendengar khabar dan g0sip yg xmenyenangkan..tp xmengapa..biarlah..biar cik nuhaa dan Allah yg mengetahui..hati malam ini dilanda gundah gulana kerana kerap kali menzhalimi diri..berjanji pada Allah tidak akan melakukan lg tp sebaliknya..diri ini malu pada Allah..ya Allah..aku malu padaMU..acap kali aku melakukan khilaf yg sama..taubat apakah aku ini??taubat sambal belacan kah yg dikatakan seperti mu'allim cik nuhaa..???ya Allah..terasa batu besar menghempap cik nuhaa..kdg kala benci pada diri ini kerana selalu menzhalimi diri ini..sdgkan kita telah diberi ikhtiar untuk melakukan kebaikan..kita punya aqal untuk membezakan yg mn buruk dan baik..ya Allah..mengapa hati ini sering lalai mengingatiMU..cik nuhaa risau..risau membilang hari yang semakin dekat dengan yaumud deen..apakah bekalan kita cukup untuk dibawa ke sana??cukupkah??ya Allah..perjuangan masih belum selesai,perlu byk mujahadah..persinggahan ini masih terlalu panjang penuh dgn onak dan duri..syaitan dan iblis peneraju utama yg sering mengheret ke kancah kemaksiatan..cik nuhaa pilu..cik nuhaa masih lemah..xkuat dalam mujahadah..iman cik nuhaa sering turun naik tangga untuk mencapai tingkat yg teratas..xkuat..nipisnya iman..m0ga cik nuhaa sentiasa dibawah pemeliharaan Allah,diredhai Allah..sentiasa diberi hidayah serta barada di siratul mustaqim..kerana cik nuhaa hamba yg hina..dhaif..xmampu lg kecuali mendapat hidayah dan bantuan dr Allah..duhai sahabat..bantulah aku dikala iman ini lemah..bantu aku untuk mengenal dan mencintai Rabbul Jalil dgn lebih mendalam..






ya Allah..terimalah daku..terimalah taubatku..aku merindui bermunajat kpdMU..aku merindui tangisku tika bermadu kasih bersamaMU..aku merindui cinta drMU..aku rindu ya Allah..terlalu rindu..tp jiwa ini selalu alpa..leka beribadah pada MU..berzikir kpdMU..meratap cintaMU..terlalu rindu!!! Aku xkuat ya Allah..bantu aku..kuatkan aku walau aku telah byk menzhalimi diriku dgn melakukan dosa kpdMU..aku tahu ya Allah..Kau Maha Pengampun..ameen..





M0ga cik nuhaa terus kuat..kuat dalam melalui hari2 yg semakin mencabar..hidup ini satu perjuangan..cik nuhaa juga moh0n doa2 kalian semua..insyaAllah..moga2 Allah merahmati kita semua..tiada ungkapan yg lebih indah melainkan ungkapan cinta pada Allah..kerana Dia yg selalu membalas cinta kita walau apa yg terjadi..jadi,mengapa kita harus mencari cinta lain??nasihat ini buat cik nuhaa dan sahabat2 semua..moga hati kita subur dgn cinta padaNYA..cinta yg Agung..insyaAllah..


Hmm..terasa mata ini masih belum dapat dilelapkan..cik nuhaa renungi diri ini..di malam yg syahdu..nyaman..sunyi dari kata2..hanya terdengar cengkerik melagukan lagunya secara ghalib pada tiap2 malam dan seterusnya..cik nuhaa men 'klik' my d0cument..secara ghalibnya mata mencari-cari bahan yg sesuai untuk di kongsikan bersama..yeah..malam ini cik nuhaa ingin berkongsi sedikit coretan..tentang 3panggilan dr Allah kpd kita seumur hidup..j0m...


Panggilan dr Maha  Agung adalah yg tersebut...


1) 'Panggilan pertama adalah Adzan
'Itu adalah panggilan Allah yang pertama. Panggilan ini sangat jelas terdengar di telinga kita, sangat kuat terdengar. Ketika kita solat, sesungguhnya kita menjawab panggilan Allah. Tetapi Allah masih fleksibel, Dia tidak 'cepat marah' akan sikap kita.Kadang kita terlambat, bahkan tidak sholat sama sekali karena malas. Allah tidak marah seketika. Dia masih memberikan rahmat Nya, masih memberikan kebahagiaan bagi umat Nya, baik umat Nya itu menjawab panggilan Azan-Nya atau tidak. Allah hanya akan membalas umat Nya ketika hari Kiamat nanti'.
Cik nuhaa terpaku... Terbayang cik nuhaa yg kdg kala masih melambatkan solat karena hal2 duniawi..astaghfirullahala'zim..

2) Panggilan yang kedua adalah Panggilan Umrah / Haji
Panggilan ini bersifat halus. Allah memanggil hamba-hambaNya dengan panggilan yang halus dan sifatnya 'bergiliran' . Hamba yang satu mendapatkan kesempatan yang berbeda dengan hamba yang lain. Jalan nya bermacam-macam. Yang tidak punya uang menjadi punya uang, yang tidak merencanakan, ternyata akan pergi, ada yang memang merencanakan dan terkabul.
Ketika kita mengambil niat Haji / Umrah, berpakaian Ihram dan melafazkan 'Labaik Allahuma Labaik/ Umrotan', sesungguhnya kita saat itu menjawab panggilan Allah yang ke dua.
 Saat itu kita merasa bahagia, karena panggilan Allah sudah kita jawab, meskipun panggilan itu halus sekali.Allah berkata, laksanakan Haji / Umrah bagi yang mampu'.

3) 'Dan panggilan ke-3'adalah KEMATIAN.
Panggilan yang kita jawab dengan amal kita. Pada kebanyakan kasus, Allah tidak memberikan tanda tanda secara langsung, dan kita tidak mampu menjawab dengan lisan dan gerakan. Kita hanya menjawabnya dengan amal soleh. Karena itu , manfaatkan waktu kita sebaik-baiknya. ..
Jawablah 3 panggilan Allah dengan hati kita dan sikap yang  Husnul Khotimah..Insya Allah surga adalah balasannya..
Sungguh..cik nuhaa berasa gerun..takut..hiba..mengenangkan an nafsi terlalu byk d0sa..masih kurang amalannya..ya Rabb..moga Kau pimpin hati ini terus dijalanMU..muhasabah dirimu cik nuhaa..getus hati..malu..aku malu ya Rabb ya Rahman ya Rahim ya Ghaffur padaMu..banyaknya dosaku..menggunung langit tingginya..akhir kalam..ampuni aku ya Rabb...ighfirzunuubi..


ya Rabb bantu aku..tawajjuhkan diriku paMU...

No comments: