Saturday, April 9, 2011

::. Nota hati se0rang hamba .::

Dengan nama Allah yg Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Sobah an khoir buat sahabat2 semua..
Selamat pagi..

Assalamualaikum w.b.t ..
Pagi ni terasa jari jemari nuhaa ingin membingkiskan sedikit kata-kata tanpa suara..
Sekadar ingin menghabiskan masa lapang dgn menulis..Alhamdulillah, di pagi yg cerah ini kedengaran sayup-sayup burung mencicip keriangan.. barangkali keluar mencari makanan secara ghalibnya. Indah sungguh ciptaan Allah..nuhaa terasa tenang sekali menghirup udara pagi yg segar bugar di tepi tingkap yg terkuak.. Subhanallah wa alhamdulillah nuhaa mampu katakan memuji ke Agungan ALLAH yg Maha Hebat dlm mentadbir alam ini.. Segalanya tidak dapat diungkapkan melalui kata-kata..Nampaknya pagi ini cuacanya agak mendung..suram..tapi segar secara ghalibnya..

Nuhaa xtau nk menulis apa..sekadar meluangkan waktu-waktu yg bersisa ini untuk melakukan perkara yg menjadi hobi nuhaa. Hari ni hari sabtu bersamaan 09 april 2011..5 Jamadil U'la 1432 H..Hari ni merupakan ulangtahun kelahiran teman nuhaa.. nuhaa xterasa nk meng"wish"nya..entah lah mengapa hati terasa begitu..apapun Allah lah yg memiliki hati ini..cuma nuhaa ucapkan m0ga bertambah umur,bertambah segala amalan..yaumul milad buat dirimu..bertambahnya umur bermakna pendeknya hidup kita..makin menuju kpd kematian..m0ga-moga kita semua dpt membawa bekalan yg secukupnya di akhirat kelak..
amiin ya rabb a'lamiin..
d0a nuhaa buat kalian semua yg bernama umat Nabi Muhammad s.a.w.



 mengharapkan mardhatillah..


Sungguh..tujuan hidup kita adalah untuk beribadah..itulah tujuan utama hidup kita..mencari mardhatillah dlm kehidupan..amat tidak bermakna hidup tanpa redha dan keberkatan dari Allah.seperti mn firman Allah s.w.t : "Tidak Aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada-KU.."

Ingin nuhaa bawakan satu kisah..kisah antara Nabi Musa dan se0rang lelaki yg alim..

Ada seorg alim yg kuat beribadat pd zaman Nabi Musa a.s sehinggakan Nabi Musa sendiri kagum dgn kehebatan lelaki itu beribadat. Dia mengasingkan dirnya di sebuah gua di atas bukit spy tdk ada apa yg dpt mnganggunya beribadat. ...Setiap waktunya dipenuhi dgn zikir,munajat dan bersolat. Masa tdurnya sekejap.

Maka pd satu hari Musa dtg ke...tempat lelaki itu beribadat utk bertukar2 fikiran dan menyaksikan sendiri kehebatannya. Dari hari pertama hingga hari ke enam Nabi Musa a.s gagal bercakap dgnnya krn beliau sentiasa sibuk dgn beribadat, siehinggalah pd hari ke tujuh barulah Musa berkesempatan mberi salam. Org alim itu memohon maaf krn langsung tdk mnyedari kedatangan Musa, dan berasa sgt gembira krn didatangi seorg rasul dan nabi.

Sebelum berpisah,alim itu meminta jasa baik Nabi Musa utk bertanyakan kpd Allah,adakah dia disenarai sebagai ahli syurga atau sebaliknya dan dia akn menunggu kedatangan Nabi Musa dgn jawapannya. Lalu bertanya Musa kpd Allah,dan jawapannya amat mngejutkan,krn lelaki itu adalah bakal ahli neraka!

Lalu Musa dibertahu ini disebabkan alim itu beribadat bukan krn Allah tetapi krn mengharapkan balsan syurga. Nabi Musa segera ke tempat org alim itu dan baginda sgt terkejut krn setelah diberitahu bahawa beliau adalah bakal ahli neraka,lelaki itu hya tersenyum dan meneruskan ibadatnya spt biasa. Seolah2 dia tidak takut dgn azab yg bakal menimpanya. Apabila ditanya,alim itu mnjawab bahawa dia redha dgn ketapan Allah dan tidak boleh berdukacita. Baginya selagi dia hidup dia akan terus beribadat dan sentiasa mengaharapkan pengampunan Allah SWT.

Nabi Musa a.s kemudian diberitahu oleh Allah bahawa lelaki itu akan mati sebagai ahli syurga kerana walaupun telah diberitahu dia adalah ahli neraka, beliau tetap meneruskan ibadahnya dan redha dgn ketentuan Allah. Ketakwaannya yg tidak putus asa memohon keampunan Allah akhirnya mnjadikan dia ahli syurga. :)


 berbaik sangkalah pada Allah..


Pengajaran yang dapat kita ambil dari kisah di atas ialah:

1 ) Beribadahlah kepada Allah hanya keranaNYA..bukan selainnya..hanya DIA yg berhak disembah tiada selainNYA..
2 ) Berbaik sangkalah pada Allah dalam apa jua keadaan..kelak ia memberi ketenangan yg abadi pada dirimu..
3 )Tidak cepat berputus asa dalam kehidupan..sesungguhnya Allah tidak akn mengubah sesuatu kaum itu sehinnga mereka mengubahnya sendiri..

dan

banyak lagi ibr0h yang dapat kita ambil untuk dijadikan iktibar dalam kehidupan kita..
kita tidak tahu rahsia Allah..hanya DIA sebaik perancang dlm urusan tadbirnya..kita hanya perlu berusaha dan terus berusaha..
sesungguhnya Allah Maha Hebat dalam tadbir dan takdir..
Subhanallah..Maha Suci Allah dari sifat kekurangan..


Fikir yang membuahkan zikir..

Di pagi yang mendung ini..

Keinsafan dlm hati mula terukir..

Untuk berusaha meng'islah'kan diri..

Meninggalkan hati yg kelam..

 Penuh dgn d0sa dan n0da..

Hati ini milikMU ya Allah..

Engkau berkuasa memb0lak-balikannya..

Maka Engkau tetapkanlah hati ini..
Sentiasa berada di jalanMU..

Amiin...



Moga hati ini sentiasa berada di tempat yg benar.. 

Mohon ditetapkan hati berada dalam nikmat iman dan islam..






Fastabiqul Khairat..
untuk bekalan di hari pembalasan..



salam keinsafan buat semua...

cuaca hari ini se0lah mengerti perasaan nuhaa..

sedih..

Mohon ketenagan dari Allah..

Amiin...

Buat sahabat nuhaa :

NURUL SYAFIQAH MOHD LOKMAN

 shbt yg hepy gud lucky..




Bersabarlah di ats segala kesusahan dan penderitaan yg dirimu rasai..
Ada hikmah disebalik kejadian yg berlaku..
Allah ingin mentarbiyyah kamu dgn kesabaran..maka isbirlah wahai sahabat..
Memang senang untuk melafazkan kata-kata sabar,tapi DIRImu lah yg berat menanggung..
Aku disini sahabatmu sentiasa d0akan dirimu..
moga dirimu tabah..smile always..
Allah tahu keupayaanmu sbb itulah Allah mengujimu..
Mungkin ada makna tersirat d sebalik kejadian jika kamu bersabar..
La Takhof wa La Tahzan..
Ingat janji Allah itu benar..
Kuat lah wahai si tiger kecil!!!
hehe...

Kesian melihat sahabat nuhaa yg menanggung kesedihan ..tatkala ini nuhaa tidak dapat menemaninya.Segalanya Allah yg takdirkan..m0ga sahabat nuhaa terus kuat..
amiin...




salam akhirul kalam..

bertemu lg..

insyaAllah...



 



No comments: